VoIP inschakelen in ONLYOFFICE met Twilio

ONLYOFFICE is een open bron oplossing die uitgebreide online document editors omvat voor tekstdocumenten, spreadsheets en presentaties met meerdere productiviteitsmiddelen: CRM en projectbeheer, e-mail, agenda, chat, en meer. ONLYOFFICE Community Server is het collaboratieve open bron systeem dat verdeeld wordt onder GNU GPL v3.0.

Twilio is een cloud communicatie platform voor het bouwen van SMS, spraak en messaging toepassingen met behulp van web service APIs.

Als je vaak werkgesprekken moet voeren, schakel dan VoIP in ONLYOFFICE in met Twilio integratie. Met deze functie kun je inkomende gesprekken ontvangen en uitgaande gesprekken voeren direct vanuit een webbrowser met virtuele nummers.

Stap 1: Update naar de nieuwste versie

Update ONLYOFFICE Community Server naar de nieuwste versie met Docker volgens deze tutorial. Als je nieuw bent met ONLYOFFICE, haal dan de nieuwste versie van GitHub.

Stap 2: Integreer Twilio met ONLYOFFICE

Meld je aan bij Twilio of log in op je account als je er al een hebt.

Kopieer je API referenties – ACCOUNT SID en AUTH TOKEN, die je vindt in de ‘Account overzicht‘ sectie.

Ga naar ONLYOFFICE en ga naar de Instellingen pagina. Kies dan de optie Integratie en open de sectie Diensten van derden.

Zoek Twilio in de lijst van diensten van derden en klik op de switcher naast zijn icoon. Plak Account SID en Auth token in de overeenkomstige velden en klik op de knop Enable om de instellingen op te slaan.

Let op, de mogelijkheid om een Twilio account te verbinden is alleen beschikbaar voor portaalbeheerders.

Stap 3: Voeg een virtueel nummer toe

Zodra je Twilio account met ONLYOFFICE verbonden is, kun je virtuele nummers toevoegen.

Ga naar de CRM module en open de sectie Instellingen.

Kies de optie VoIP Instellingen en klik op de link Telefoonnummer kopen.

In het venster Nummer kopen kies je het gewenste nummer uit de lijst van beschikbare nummers en klik op de knop Telefoonnummer kopen.

Gebruik de optie Gekocht nummer koppelen als je al eerder gekochte nummers in je Twilio account hebt.

Stap 4: Stel een virtueel nummer in

Kies in de lijst Virtuele nummers en operators het nummer dat je gaat beheren.

Klik op de Uitgaande gesprekken schakelaar om uitgaande gesprekken te kunnen voeren.

Klik op de gespreksopname-schakelaar om alle inkomende en uitgaande gesprekken voor het geselecteerde nummer te kunnen opnemen.

Klik op de pijl links van het nummer om operators toe te voegen die dit virtuele nummer moeten kunnen gebruiken.

Als je de optie Edit kiest, opent de Nummer setup pagina waarmee je aanvullende instellingen kunt aanpassen:

  • het specificeren van een Alias;
  • het specificeren van werktijden;
  • ringtones in te stellen.

Klik op de Instellingen bijwerken knop om de veranderingen toe te passen.