ONLYOFFICE editors integreren met Moodle op Ubuntu

ONLYOFFICE is een open-source kantoorpakket dat verspreid wordt onder GNU AGPL v3.0. Het omvat web-gebaseerde viewers en collaboratieve editors voor documenten, spreadsheets, en presentaties. ONLYOFFICE editors kunnen geïntegreerd worden met verschillende inhoudsbeheersdiensten zoals Nextcloud, Seafile, OpenOlat, Alfresco, ownCloud, HumHub, Plone, enz. en ook in de oplossing die andere ontwikkelaars zelf bouwen. De editors kunnen ook gebruikt worden met het ONLYOFFICE samenwerkingsplatform.

Moodle is een open-source e-learning platform waarmee je op je eigen netwerk een veilige leeromgeving op maat kunt bouwen. Geïntegreerd met Moodle kunnen leraren en leerlingen met ONLYOFFICE in real time samenwerken aan elektronische documenten in de cursussen, terwijl alle wijzigingen terug in Moodle worden opgeslagen.

In deze handleiding leren we hoe je ONLYOFFICE online editors met je Moodle instantie kunt verbinden met behulp van de activity plugin die in de Moodle bibliotheek beschikbaar is.

Stap 1: Installeer ONLYOFFICE Document Server

Om met documenten in Moodle te kunnen werken, heb je een instantie van ONLYOFFICE Document Server (online editors) nodig die zowel vanaf je Moodle server als vanaf eventuele eindklanten oplosbaar en verbindbaar is. ONLYOFFICE Document Server moet ook rechtstreeks naar je Moodle server kunnen POST’en.

De gemakkelijkste manier om ONLYOFFICE Document Server te installeren is door Docker te gebruiken.

Voer het volgende commando uit:

sudo docker run -i -t -d -p 80:80 onlyoffice/documentserver

of haal de nieuwste versie van de editors van GitHub.

Je kunt ONLYOFFICE Document Server ook vanaf broncode compileren volgens de stappen die in deze handleiding gegeven worden.

Stap 2: Installeer de integratieplugin

Haal de integratie plugin van GitHub en volg de gebruikelijke Moodle plugin installatie stappen om hem in je mod/onlyoffice directory te installeren.

Stap 3: Configureer ONLYOFFICE binnen Moodle

Als je dat gedaan hebt, geef je het adres op van de machine met de geïnstalleerde ONLYOFFICE editors:

https://documentserver/

Om je instantie te beveiligen en de toegang tot ONLYOFFICE Document Server te beperken, geef je binnen Moodle de Geheime Sleutel op. Geef daarna dezelfde Geheime Sleutel op in het ONLYOFFICE Document Server config bestand om de validatie in te schakelen.

Stap 4: Gebruik ONLYOFFICE binnen Moodle

Als je klaar bent met de integratie, kun je in elke cursus een ONLYOFFICE activiteit aanmaken om met documenten te gaan werken.
Admins/docenten kunnen het downloaden en afdrukken van documenten vanuit de ONLYOFFICE editor beperken.
Door op de naam/link van de activiteit in de cursuspagina te klikken, opent de ONLYOFFICE editor in de browser van de gebruiker. Met ONLYOFFICE kunnen leerlingen en leraren:

  • docx, xlsx, pptx, txt, csv bestanden maken en bewerken die bij de cursussen horen;
  • de bovengenoemde formaten en PDF bestanden openen om ze te bekijken;
  • de volgende bestanden om te zetten in de overeenkomstige OOXML (docx, xlsx, pptx) formaten: odt, ods, odp, doc, xls, ppt, pps, epub, rtf, html, htm;
  • werken met geavanceerde opmaak en objecten, waaronder autoshapes, tabellen, grafieken, vergelijkingen, enz;
  • werk in real time mee aan bestanden met behulp van meerdere samenwerkingshulpmiddelen;
  • gebruik plugins zoals Vertaler, Thesaurus, enz.

ONLYOFFICE documentserver met Moodle