Nextcloud geïntegreerd met ONLYOFFICE installeren met behulp van Univention Virtual Appliance

ONLYOFFICE is een open bron oplossing, verspreid onder GNU AGPL v3.0. Het omvat online tekstverwerkers voor teksten, spreadsheets en presentaties die volledig compatibel zijn met de Office Open XML formaten (.docx, .xlsx, .pptx), en maakt het bewerken van documenten in samenwerkingsverband mogelijk.

Nextcloud is een open bron platform voor bestandsuitwisseling en inhoudssamenwerking. Met ONLYOFFICE geïntegreerd in Nextcloud kunnen gebruikers hun documenten gelijktijdig mede-editen, direct in Nextcloud.

Als je al Nextcloud gebruiker bent, kun je het met ONLYOFFICE online editors integreren volgens deze handleiding. Als je nieuw bent met Nextcloud, kun je reeds geïntegreerde oplossingen in een keer installeren met app appliance van Univention Corporate Server.

Om meer te leren over Univention virtuele appliances (en voor het geval je een ownCloud gebruiker bent en ONLYOFFICE in combinatie met ownCloud wilt krijgen), zie de vorige gids.

Stap 1. Download de benodigde componenten

Download en installeer de hypervisor voor de virtuele machine:VirtualBox of VMware Workstation Player.

DownloadONLYOFFICE-Nexctloud VM voor de gekozen hypervisor. Er zijn 4 opties beschikbaar:

  • VMware Image;
  • VMware ESX Image;
  • VirtualBox Image;
  • KVM Image.

Stap 2. Importeer de appliance

Open de hypervisor en importeer de ONLYOFFICE-Nextcloud virtuele appliance.De benodigde stappen zijn verschillend, afhankelijk van de geïnstalleerde hypervisor.

Stap 3. Installeer de toepassing

Start de virtuele machine met ONLYOFFICE en UCS, en doorloop het opstartproces via de installatiewizard.

Stap 4. Lokaliseer je systeem

Voer de dichtstbijzijnde stad in om de juiste tijdzone, systeemtaal, toetsenbordindelingen, enz. in te stellen.

Lokaliseer je systeem

Stap 5. Configureer domein en netwerk

Specificeer IP adressen handmatig, of kies de automatische optie.
Voer het adres in van de DNS server waar het systeem gehost zal worden.

Configureer domein en netwerk

Stap 6. Stel je domein in

Maak de nieuwe domeindirectory aan, en kies de optie Beheer gebruikers en rechten direct op dit systeem.

Stel je domein in

Stap 7. Voer de gegevens van je admin account in

Vul je bedrijfsnaam in, het admin e-mailadres om ONLYOFFICE Document Server en Nextcloud Appliance te activeren, en maak een nieuw wachtwoord.

Voer admin account informatie in

Stap 8. Specificeer host instellingen

Specificeer de volledige domeinnaam voor het systeem en de LDAP basis.

Geef host instellingen op

Stap 9. Bevestig configuratie-instellingen

Bekijk je instellingen en controleer of alles goed is ingevuld. Klik op de knop CONFIGURE SYSTEM.

Bevestig de configuratie-instellingen

Eenmaal geconfigureerd, start je nieuwe ONLYOFFICE-Nextcloud systeem in het UCS platform.

Setup geslaagd

De apps werken dus uit de doos, en alle elementen zijn automatisch geconfigureerd zodat alles goed werkt zonder handmatige stappen van de kant van de beheerder.

Links