Nextcloud geïntegreerd met ONLYOFFICE installeren met behulp van Univention Virtual Appliance
ONLYOFFICE is een open bron oplossing, verspreid onder GNU AGPL v3.0. Het omvat online tekstverwerkers voor teksten, spreadsheets en presentaties die volledig compatibel zijn met de Office Open XML formaten (.docx, .xlsx, .pptx), en maakt het bewerken van documenten in samenwerkingsverband mogelijk.
Nextcloud is een open bron platform voor bestandsuitwisseling en inhoudssamenwerking. Met ONLYOFFICE geïntegreerd in Nextcloud kunnen gebruikers hun documenten gelijktijdig mede-editen, direct in Nextcloud.
Als je al Nextcloud gebruiker bent, kun je het met ONLYOFFICE online editors integreren volgens deze handleiding. Als je nieuw bent met Nextcloud, kun je reeds geïntegreerde oplossingen in een keer installeren met app appliance van Univention Corporate Server.
Om meer te leren over Univention virtuele appliances (en voor het geval je een ownCloud gebruiker bent en ONLYOFFICE in combinatie met ownCloud wilt krijgen), zie de vorige gids.
Stap 1. Download de benodigde componenten
Download en installeer de hypervisor voor de virtuele machine:VirtualBox of VMware Workstation Player.
DownloadONLYOFFICE-Nexctloud VM voor de gekozen hypervisor. Er zijn 4 opties beschikbaar:
- VMware Image;
- VMware ESX Image;
- VirtualBox Image;
- KVM Image.
Stap 2. Importeer de appliance
Open de hypervisor en importeer de ONLYOFFICE-Nextcloud virtuele appliance.De benodigde stappen zijn verschillend, afhankelijk van de geïnstalleerde hypervisor.
Stap 3. Installeer de toepassing
Start de virtuele machine met ONLYOFFICE en UCS, en doorloop het opstartproces via de installatiewizard.
Stap 4. Lokaliseer je systeem
Voer de dichtstbijzijnde stad in om de juiste tijdzone, systeemtaal, toetsenbordindelingen, enz. in te stellen.
Stap 5. Configureer domein en netwerk
Specificeer IP adressen handmatig, of kies de automatische optie.
Voer het adres in van de DNS server waar het systeem gehost zal worden.
Stap 6. Stel je domein in
Maak de nieuwe domeindirectory aan, en kies de optie Beheer gebruikers en rechten direct op dit systeem.
Stap 7. Voer de gegevens van je admin account in
Vul je bedrijfsnaam in, het admin e-mailadres om ONLYOFFICE Document Server en Nextcloud Appliance te activeren, en maak een nieuw wachtwoord.
Stap 8. Specificeer host instellingen
Specificeer de volledige domeinnaam voor het systeem en de LDAP basis.
Stap 9. Bevestig configuratie-instellingen
Bekijk je instellingen en controleer of alles goed is ingevuld. Klik op de knop CONFIGURE SYSTEM.
Eenmaal geconfigureerd, start je nieuwe ONLYOFFICE-Nextcloud systeem in het UCS platform.
De apps werken dus uit de doos, en alle elementen zijn automatisch geconfigureerd zodat alles goed werkt zonder handmatige stappen van de kant van de beheerder.
Links
- ONLYOFFICE ondersteuningsforum voor vragen
- ONLYOFFICE broncode opGitHub