maak je referenties in ONLYOFFICE met Mendeley, Zotero en EasyBib

ONLYOFFICE is een open-source kantoorpakket dat bestaat uit online editors voor tekstdocumenten, spreadsheets, en presentaties, samen met productiviteitsmiddelen zoals document- en projectbeheer, mail, CRM, agenda, chat, enz.

ONLYOFFICE Document Server (online editors) wordt verspreid onder GNU AGPL v.3.0, ONLYOFFICE Community Server (samenwerkingsplatform) – onder GNU GPL v.3.0.

In deze handleiding leren we hoe je bibliografieën maakt in ONLYOFFICE document editor met Mendeley, Zotero en EasyBib plugins.

Als je nieuw bent met ONLYOFFICE, installeer het dan op Ubuntu volgens deze instructies.

Merk op dat vanaf versie 5.5.3 van Document Server de Mendeley en Zotero plugins voorgeïnstalleerd zijn. Je kunt het installatiegedeelte overslaan en hoeft alleen de plugins in te stellen.

1. Hoe de Mendeley plugin installeren en gebruiken in ONLYOFFICE

Mendeley is een gratis referentiebeheersysteem waarmee je referenties van publicaties kunt zoeken en beheren en bibliografieën kunt maken.

Installatie

Zet de src map met Mendeley plugin in de ONLYOFFICE Document Server map (opnieuw starten van de service is niet nodig):

/var/www/onlyoffice/documentserver/sdkjs-plugins/

Als alternatief kun je het Document Server config bestand bewerken door de volgende regels toe te voegen:

var docEditor = new DocsAPI.DocEditor("placeholder", {
    "editorConfig": {
        "plugins": {
            "autostart": [
                "asc.{BE5CBF95-C0AD-4842-B157-AC40FEDD9441}",
                ...
            ],
            "pluginsData": [
                "https://example.com/path/to/mendeley/config.json",
                ...
            ]
        },
        ...
    },
    ...
});

Configuratie

Registreer de toepassing:

  • Ga naar dev.mendeley.com/myapps.html.
  • Vul het formulier in met de in de plugin interface gegeven link als omleidings-URL.
  • Druk op ‘Genereer geheim’ en kopieer het.
  • Zet het gegenereerde geheim in het overeenkomstige veld in de plugin interface.

Hoe te werk gaan

Om een bibliografie in je document in te voegen:

  • Start de ONLYOFFICE online editors en start Mendeley op het tabblad Plugins.
  • Zoek in het menu de gewenste bron op auteur/titel/jaar.
  • Kies taal en een van de citatiestijlen.
  • Klik op ‘Bibliografie invoegen’.

ONLYOFFICE Mendeley Plugin

2. Hoe de Zotero plugin installeren en gebruiken in ONLYOFFICE

Zotero is een gratis open-source referentiebeheersoftware waarmee bibliografische gegevens en verwant onderzoeksmateriaal beheerd kunnen worden.
Installatie

Zet de src map met Zotero plugin in de ONLYOFFICE Document Server map (opnieuw starten van de service is niet nodig):

/var/www/onlyoffice/documentserver/sdkjs-plugins/

Als alternatief kun je de volgende regels aan het Document Server config bestand toevoegen:

var docEditor = new DocsAPI.DocEditor("placeholder", {
    "editorConfig": {
        "plugins": {
            "autostart": [
                "asc.{BFC5D5C6-89DE-4168-9565-ABD8D1E48711}",
                ...
            ],
            "pluginsData": [
                "https://example.com/path/to/zotero/config.json",
                ...
            ]
        },
        ...
    },
    ...
});

Configuratie

Registreer de toepassing:

Als de plugin geïnstalleerd is, voer je hem uit vanaf het Plugins tabblad in de editors.

  • Volg de Zotero API instellingen link uit het venster van de plugin.
  • Log in op je Zotero account (of registreer als je er geen hebt), druk dan op ‘Create new private key’.
  • Vul de sleutelbeschrijving in, zorg dat het vakje Allow library access aangevinkt is, en druk op de knop Save Key.
  • Kopieer de nieuw gemaakte sleutel, plak hem in het API Key veld in de interface van de plugin, en sla hem op.

Hoe te werken

Om een bibliografie in je document in te voegen:

  • Start de ONLYOFFICE online editors en start Zotero op het tabblad Plugins.
  • Zoek de gewenste bron op auteur/titel/jaar.
  • Kies de taal en een van de citatiestijlen.
  • Klik op de knop Bibliografie invoegen.

Merk op dat Zotero alleen werkt met de persoonlijke bibliotheek van de gebruiker die bij de account hoort. De gewenste bronnen moeten in Zotero aan je bibliotheek toegevoegd zijn voor je ze via de plugin kunt zoeken en aan je bibliografie kunt toevoegen.

ONLYOFFICE Zotero

3. Hoe de EasyBib plugin instellen en gebruiken in ONLYOFFICE

Met de EasyBib plugin kun je automatisch de referenties aan het document toevoegen geheel volgens de stijlgidsen van je keuze.

De EasyBib plugin is al geïnstalleerd, je hoeft hem alleen maar te activeren.

  • Ga naar de EasyBib aanmeldpagina.
  • Vul het formulier in met je naam, e-mail, naam van de toepassing en beschrijving.
  • Plak ‘https://service.onlyoffice.com/oauth2.aspx’ in het URL veld en klik op Submit.
  • Kopieer de EasyBib API sleutel.
  • Start het ONLYOFFICE portaal en ga naar Instellingen -> Integratie -> Diensten van derden -> EasyBib.
  • Voer de gekopieerde app-sleutel in en klik op Enable.

Als dat klaar is, start je de ONLYOFFICE online editors en start je EasyBib op het tabblad Plugins.
Zoek de benodigde referentie en kies de stijl. De bibliografie lijst begint waar je de cursor neerzet.

Dat is alles! Kies een van de plugins of combineer verschillende mogelijkheden om bibliografieën in te voegen in ONLYOFFICE online editors.

ONLYOFFICE EasyBib