maak je een inventaris configuratie in S3

S3 Inventory configuratie helpt bij het beheer van de opslag op AWS. Het genereert audit rapporten over de replicatie- en versleutelingstoestand van S3 objecten voor zakelijke, nalevings- en regelgevende behoeften. S3 Inventory configuratie genereert door komma’s gescheiden waarden (CSV), Apache geoptimaliseerde rij kolom (ORC) of Apache Parquet (Parquet) uitvoerbestanden.

Er zijn wat kosten aan verbonden, om de prijs ervan te kennen klik hier.

In dit artikel zullen we een inventaris configuratie maken om object metadata in CSV formaat op te slaan. We kunnen rapporten opslaan in dezelfde emmer als de bron emmer, maar we zullen er een andere emmer voor gebruiken dan de emmer waarvoor we deze inventarisatie configuratie maken. Opgemerkt moet worden dat de bestemmingsemmer waarin de rapporten zullen worden opgeslagen in dezelfde AWS Regio moet liggen als de bronemmer.

Om meer te weten te komen over Inventarisatie Configuratie in detail, bezoek je de officiële documentatie van AWS hier.

Pre-requisites

  1. AWS Account(aanmaken als je er geen hebt).
  2. 2 S3 emmers in dezelfde regio(Klikhier om te leren hoe je een S3 emmer maakt).

Wat zullen we doen?

  1. Log in op AWS.
  2. Maak een Inventarisatie configuratie aan

Login op AWS

Klikhier om naar de AWS Login pagina te gaan. Voer je gebruikersgegevens in om in te loggen op je AWS account.

Inlogpagina

Zie de hoofdbeheerconsole van AWS als volgt als je met succes inlogt op je AWS account.

Hoofd AWS console

Maak een inventarisatieconfiguratie

Klik op services linksboven in het scherm en zoek naar S3.

Zoek S3

Dit is het hoofddashboard van de S3 emmer. Hier zie je alle emmers van je account. Klik op de emmer waarvoor je een inventarisatie configuratie wilt maken.

Als je geen enkele emmer onder je account hebt aangemaakt maak dan 2 emmers aan voordat je verder gaat. Klikhier om S3 emmers aan te maken als je er geen in je account hebt voordat je verder gaat. Je kunt ook één emmer hebben en die gebruiken voor zowel bron- als bestemmingsvelden.

S3 dashboard

Op de overzichtspagina van de emmers zie je meerdere tabbladen. Klik op beheer tabbladen.

S3 emmer

Scroll aan het eind van de pagina naar beneden en je ziet het gedeelte Inventarisconfiguratie. Klik hier op de knop “Create Inventory Configuration” om je eerste inventaris configuratie te maken.

Beheer tabblad

Geef een naam aan de configuratie en kies de bestemmingsemmer waarin je dit rapport wilt opslaan. Merk op dat de bestemmingsemmer tot dezelfde regio moet behoren als die van de bronemmer waarvoor je deze inventarisatie configuratie maakt.

Je kunt je bereik zelfs beperken door een prefix toe te voegen, dit is een optioneel veld.

De bestemmingsemmer waar de rapporten in opgeslagen worden kan bij hetzelfde account horen of bij een ander account. Hier behoort de emmer die ik gekozen heb tot hetzelfde account en staat in dezelfde regio als de bron emmer.

Configuratie van de inventaris

Kies de frequentie en het uitvoerformaat. Je kunt ook de configuratie naar behoefte in- of uitschakelen. Om het inventarisatie rapport te publiceren verander je de status in “Enable”.

Kies het rapport formaat

Selecteer alle metadata die voor elk opgesomd object in het rapport moeten worden opgenomen en klik op de knop “Create”.

Geef velden aan

Zodra de inventarisatie configuratie met succes is gemaakt kun je die zien onder het beheer tabblad. Merk op dat het tot 48 uur kan duren voor het eerste rapport wordt afgeleverd.

Inventarisconfiguratie

Zodra het rapport gegenereerd is kun je je bestemmingsemmer controleren en je vindt er de rapporten onder. Het duurt ongeveer 48 uur om het eerste rapport te genereren.

Verslag

Je kunt het rapport downloaden zodra het gegenereerd is en het volgende commando gebruiken, op Linux/Mac, om het CSV bestand uit te pakken.

gunzip 20bd9db9-fddd-4cb0-a630-ecfce7bd3c10.csv.gz

Omdat we uitvoerformaat als CSV hadden opgegeven is het rapport in CSV formaat gegenereerd.

CSV verslag

In de bovenstaande schermafbeelding zie je dat het CSV slechts een paar extra velden bevat, nl. het bevat grootte, laatst gewijzigd en het opslagtype als extra metadata velden. Als je niet tevreden bent met deze velden en er een paar meer wilt, kun je die velden kiezen uit de beschikbare lijst tijdens het maken van een inventarisatie configuratie.

Conclusie

In dit artikel maakten we een inventarisatie configuratie die metadata in CSV formaat opslaat in een andere S3 emmer. We gebruikten verschillende emmers voor bron en bestemming en selecteerden slechts een paar velden om in het rapport te worden opgeslagen. Je kunt de metagegevens velden uit de beschikbare lijst kiezen om in het rapport op te slaan volgens je behoefte.