Cloudwatch alarmen maken voor een SNS Topic op AWS

We kunnen Cloudwatch gebruiken om de statistieken te bekijken en te analyseren van SNS Onderwerpen die we in ons account hebben. Cloudwatch kan ons een beter inzicht geven in de prestaties van onze SNS onderwerpen. Cloudwatch geeft NumberOfMessagesPublished, NumberOfNotificationsDelivered, NumberOfNotificationsFailed en nog veel meer metrieken voor SNS Onderwerpen. In dit artikel zullen we stappen zien om een alarm te maken voor de metriek “NumberOfNotificationsDelivered” voor het bestaande SNS Topic. De “NumberOfNotificationsDelivered” geeft inzicht in een aantal berichten die met succes vanuit de SNS topics aan de inschrijvende eindpunten worden afgeleverd.

Alvorens verder te gaan met dit artikel, wordt aangenomen dat je al een SNS Topic in de rekening hebt. Om een alarm te maken moet je een topic in de rekening hebben. Ook moet je, als je een melding wilt krijgen als het alarm afgaat, een SNS Topic hebben met een bevestigd abonnement erop.

Om meer te weten te komen over de metrieken die Cloudwatch voor SNS biedt bezoek je de officiƫle documentatie van AWS hier.

Pre-requisites

  1. AWS Account(Maak aan als je dat nog niet hebt).
  2. SNS Topic (Klikhier om te leren hoe je een SNS Topic maakt met Cloudformation)

Wat zullen we doen?

  1. Log in op AWS.
  2. Maak een alarm voor het SNS Topic.
  3. Verwijder het alarm.

Inloggen op AWS

Klikhier om naar de AWS login pagina te gaan.

Voer je inloggegevens in om in te loggen op je account op de pagina die je krijgt als je op de bovenstaande link klikt.

Inlogpagina

Als je met succes op je AWS account bent ingelogd zie je de hoofdbeheerconsole van AWS als volgt.

AWS Beheerconsole

Maak een alarm voor SNS Onderwerp

Om een alarm te maken voor het bestaande SNS Topic, zoek je naar “Cloudwatch” in het zoekveld bovenaan het scherm.

Zoek in Cloudwatch

Je ziet het hoofddashboard voor Cloudwatch als volgt. Klik op de knop “Alarms” in het linker paneel.

Cloudwatch dashboard

Omdat ik in mijn account geen alarm heb aangemaakt onder de geselecteerde regio, zien we niets op dit scherm. Om een alarm te maken klik je op de knop “Create alarm”.

Alarmmeldingen pagina

Klik op de knop “Select metric” om de gewenste metriek voor het SNS onderwerp te kiezen.

Specificeer metriek en voorwaarde

Zoek op “SNS” om metrieken te filteren die met de SNS onderwerpen te maken hebben. Klik op “Topic metrics” om verder te gaan.

Zoek SNS Metriek

Op deze pagina zie je beschikbare metrieken voor de SNS onderwerpen die je in je account hebt onder de gekozen regio. Hier heb ik een “NumberOfNotificationsDelivered” metriek gekozen voor het “test” Onderwerp. Deze metriek controleert het aantal meldingen dat door het onderwerp is afgeleverd. Klik op de knop “Select metric” om verder te gaan.

Kies metrisch

Hier kun je een drempeltype en een waarde ervoor opgeven. Ik heb het drempeltype gekozen als “static”, de waarde ervan opgegeven als “1” en de voorwaarde als “Greater/Equal”. Dit betekent dat als het aantal berichten dat door het onderwerp afgeleverd is groter of gelijk is aan 1, het alarm afgaat.

Klik op de knop “Next” om verder te gaan.

Specificeer voorwaarde

Als je een melding wilt sturen dan kun je een SNS onderwerp specificeren waarop de melding gestuurd wordt als de voorwaarde waar wordt. Dus in dit geval, als het aantal berichten dat door het SNS onderwerp afgeleverd is groter of gelijk is aan 1, dan wordt een melding gestuurd naar het “test” SNS onderwerp.

Kies SNS voor kennisgeving

Geef in dit scherm een naam aan het alarm dat je maakt en optioneel kun je een beschrijving aan het alarm toevoegen. Klik op de “Next” knop om verder te gaan.

Voeg alarmnaam en beschrijving toe

Dit is de laatste stap waar je je configuraties kunt bekijken voordat je een alarm maakt. Bekijk al je configuraties en klik dan op de knop “Create alarm”.

Alarm configuratie bekijken

Je kunt je alarm zien als het met succes gemaakt is. Het duurt een paar minuten voor de toestand van het alarm is bijgewerkt, tot dan is de toestand van het alarm “Onvoldoende gegevens”.

Alarm- In de toestand Onvoldoende gegevens

Afhankelijk van de conditie wordt de toestand van het alarm bijgewerkt. In dit geval komt de toestand overeen en dus gaat de toestand van het alarm naar “In alarm”.

Alarm- In alarmtoestand

Als het alarm naar de toestand “In alarm” gaat, stuurt het een melding naar het Eindpunt dat geabonneerd is op de in de configuratie opgegeven SNS.

Kennisgeving per e-mail

Je kunt het alarm ook bewerken om de drempelwaarde bij te werken. Om het alarm te bewerken, selecteer je het alarm en klik je op de knop “Acties — > Bewerken”.

Edit Alarm

Hier heb ik de drempelwaarde veranderd in “10” van “1” en het alarm bijgewerkt.

Alarmtoestand bijwerken

Deze keer komt de voorwaarde niet overeen en gaat het alarm over in de “OK” toestand. Het betekent dat het aantal meldingen dat door het SNS onderwerp wordt afgeleverd niet groter of gelijk is aan de waarde “10” die we in het alarm hebben opgegeven.

Alarm- In Ok state

Verwijder het alarm

Als je net geleerd hebt alarmen te maken en je hebt het alarm dat je in je account maakte niet meer nodig, dan kun je het eenvoudig verwijderen.

Om het alarm te verwijderen selecteer je het en klik je op de “Acties — > Delete” knop.

Verwijder het alarm

Klik op de “Delete” knop in het pop-up scherm dat je krijgt om de verwijdering te bevestigen. Zodra je het alarm verwijdert kun je het niet meer herstellen, dus wees voorzichtig met de verwijderingsoperatie.

Bevestig de verwijdering

Conclusie

In dit artikel zagen we de stappen om een alarm te maken voor het bestaande SNS onderwerp in je account. We zagen ook hoe gemakkelijk een alarm met een paar klikken kan worden verwijderd. Men moet heel voorzichtig zijn bij het uitvoeren van de verwijder operatie, want de verwijder operatie verwijdert alarmen permanent.